AcasăȘtiriDespre terapie ABA

Despre terapie ABA

De ce ABA este atât de eficientă în cazul autismului

În ultima perioadă, aproximativ de trei ani încoace, ne tot ciocnim de părinți care nu cunosc ce este autismul, ce este ABA și reabilitarea copilului li se pare o joacă, un proces scurt (de vreo jumătate de an), li se pare lipsit de importanță ce terapie fac și ce procedeie aplică specialistul.

Este regretabil că acest copil, pe care l-ați așteptat 9 luni cu atâtea emoții, pe care l-ați crescut până aproximativ la vârsta de 2 ani, nu merită efortul de a cerceta, de a vă instrui, de a înțelege cu ce se confruntă, care-i sunt nevoile, de a alege servicii de calitate care l-ar ajuta cu adevărat. De a alege nu calea scurta, ci calea lungă și confortabilă pentru copil. Nu severitate, impunere, disciplină, ci motivație, fericire, dragoste și răbdare. Or autismul este o cursă de lungă, lungă durată, și ne dorim să creștem Oameni autonomi, care gândesc critic și nu depind de nimeni, care să se poată descurca singuri în lumea asta mare.

Ce studiază ABA?

  • Cum funcționează comportamentul
  • Cum este afectat comportamentul de mediu
  • Cum are loc învățarea

ABA (Analiza Comportamentală Aplicată) este o știință care ne învață să înțelegem cum funcționează comportamentul în situații reale. Scopul este de a crește comportamentele care sunt utile și de a reduce comportamentele care sunt dăunătoare sau afectează învățarea.

Comportamentul uman este tot ceea ce fac oamenii, inclusiv modul în care se mișcă și ceea ce spun, gândesc și simt.

Ce face ABA ?

  • Crește abilitățile lingvistice și de comunicare
  • Îmbunătățește atenția, concentrarea, abilitățile sociale, memoria și abilitățile academice
  • Reduce comportamentele nedorite

Metodele de analiză a comportamentului sunt folosite și studiate de zeci de ani. Au ajutat mulți copii să dobândească abilități diferite. Terapeuții au folosit ABA pentru a ajuta copiii cu autism și tulburări de dezvoltare asociate încă din anii 1960.

Diferența dintre ABA și terapia cognitiv-comportamentală

Analiza Comportamentală Aplicată (ABA) și Terapia Cognitivă Comportamentală (CBT) sunt două abordări terapeutice distincte utilizate în domeniul psihologiei.

CBT este o terapie de vorbire care explorează relația dintre gânduri, sentimente și comportamente. Ajută persoanele să identifice și să modifice tiparele de gândire negative și să dezvolte strategii de coping mai sănătoase pentru a aborda dificultățile emoționale și psihologice. În timp ce ABA se concentrează în primul rând pe schimbarea comportamentului, CBT abordează gândurile și credințele care stau la baza problemelor comportamentale și emoționale. Atât ABA, cât și CBT pot fi eficiente în îmbunătățirea sănătății mintale și îmbunătățirea bunăstării generale, iar alegerea între cele două depinde de nevoile și obiectivele specifice ale individului care caută terapie.

Diferența dintre ABA și terapia ocupațională

Terapia ABA este foarte individualizată, ceea ce înseamnă că terapeutul lucrează îndeaproape cu copilul și familia acestuia pentru a crea un plan de tratament care să răspundă nevoilor lor specifice. S-a dovedit a fi un tratament eficient pentru autism și produce rezultate de lungă durată.

Terapia ocupațională este un tip de terapie care ajută persoanele cu dizabilități fizice, mentale sau de dezvoltare să participe la activitățile de zi cu zi.

ABA și terapia ocupațională au unele asemănări, dar există și diferențe cheie între cele două. Un copil cu autism poate beneficia atât de ABA, cât și de terapie ocupațională. Dar este necesar ca toți terapeuții să colaboreze strâns și să asigure un progres optim. Ambele terapii pot fi utile pentru copiii cu autism, dar este important să înțelegeți diferitele abordări atunci când luați o decizie informată.

Obiectivele terapiei ocupaționale pentru autism se concentrează de obicei pe a ajuta clientul să-și dezvolte abilitățile motorii grosiere și fine, în timp ce obiectivele terapiei ABA tind să fie mai concentrate pe abilitățile sociale și de comunicare.

Diferența dintre ABA și logopedie

Analiza comportamentală aplicată (ABA) și logopedia sunt două abordări unice pentru tratarea problemelor de vorbire, limbaj și comunicare. Chiar dacă aceste strategii au diferențele lor, ele se pot completa reciproc.

Terapeuții ABA folosesc anumiți pași pentru a înțelege mai bine cauzele anumitor comportamente și pentru a ajuta copiii să se angajeze în comportamente pozitive, pentru care primesc întărire, ca o recompensă. De-a lungul timpului, scopul este de a învăța copiii că implicarea în comportamente pozitive este plină de satisfacții, ceea ce, duce la o adoptare cu succes a schimbărilor comportamentale pe care în cele din urmă ajung să le folosească independent.

Terapia logopedică, pe de altă parte, este folosită pentru a ajuta oamenii să dezvolte abilități mai bune de limbaj și comunicare. De exemplu, pacienții pot fi persoane cu spectru autist sau persoane care au suferit leziuni care le-au afectat vorbirea. Tehnicile logopedice pot include și întărirea mușchilor maxilarului. Logopedii folosesc de obicei instrumente creative, cum ar fi cântece, table cu imagini și jocuri, pentru a dezvolta și întări abilitățile de comunicare.

Ele diferă, totuși, prin faptul că ABA utilizează tehnici comportamentale stricte pentru a îmbunătăți un anumit comportament, în timp ce terapia logopedică poate implica o abordare mai eclectică (diferite metode din diferite terapii). Terapia logopedică este, de asemenea, utilizată pentru a trata în mod specific abilitățile de limbaj și comunicare, în timp ce terapia ABA poate fi folosită și pentru a dezvolta orice abilități comportamentale, motorii sau de învățare.

De ce ABA este atât de eficientă în cazul autismului ?

În cartea sa, Catherine Maurice, ”Lasă-mă să-ți aud vocea”, spune povestea familiei ei în care copiii ei diagnosticați cu autism au utilizat intervenții comportamentale. Maurice evidențiază progresul remarcabil pe care l-au făcut ambii ei copii – ambii au dobândit atât de multe abilități încât și-au pierdut diagnosticul inițial.

De fapt, cercetarile ne spun că destul de mulți copii diagnosticați cu autism (40-50 la sută) pot învăța suficient pentru a fi incluși în școlile publice de masă, dacă primesc intervenții de înaltă calitate, intensive, bazate pe dovezi, și le încep destul de devreme (Helt et al. ., 2008; Lovaas, 1987; McEachin, Smith, Lovaas, 1993; Rogers & Vismara, 2008).

Chiar dacă tratarea autismului nu este posibilă, cu o implementare adecvată, ABA poate ajuta peste 90% dintre copii să obțină câștiguri substanțiale în dezvoltare (Lovaas, O. I. 1987).

Autismul afectează modul în care creierul procesează informația. Deteriorează capacitatea unei persoane de a comunica și de a interacționa cu ceilalți. Acest lucru face ca învățarea bazată pe metode standard de predare, prin care un copil în curs de dezvoltare tipică învață, să fie foarte dificilă. Persoanele cu autism prezintă adesea comportamente și alte deficiențe care pot fi dificil de abordat.

Predarea de abilități persoanelor cu autism este un proces foarte minuțios și laborios. Datorită modului în care ei prelucrează informațiile, abilitățile de bază trebuie împărțite în pași foarte mici, fiecare pas fiind predat individual, pentru ca persoana să învețe pe deplin abilitatea. Deși necesită o perioadă semnificativă de timp pentru a preda unei persoană cu autism, doar prin acest tip de terapie persoana poate să obțină nivelul de funcționare ca al unui semen cu dezvoltarea tipică.

Aici intervine ABA. ABA sau Analiza Comportamentală Aplicată este o metodă extrem de riguroasă și sistematică care folosește principiile comportamentale pentru a modifica comportamentul. În termeni simpli, scopul ABA este de a folosi tehnici (sau strategii) bine definite pentru a reduce comportamentul nedorit și pentru a crește comportamentele (abilități) dezirabile sau vizate. Puterea ABA constă în faptul că rezultatele sale bazate pe dovezi și cercetări științifice.

Intervenția ABA, deși foarte eficientă, este o intervenție foarte laborioasă și care necesită timp de implementat. Din cauza modului unic în care o persoană cu autism învață, adesea, este necesară o terapie intensivă individuală (35 de ore sau mai mult pe săptămână) pentru a obține rezultate optime. Și doar după ce copilul a înregistrat un progres remarcabil, numărul de ore de intervenție poate fi redus și poate fi schimbată de la intervenția unu-la-unu la terapia de grup.

Fiecare părinte poate și este în drept să aleagă orice terapie și intervenție pentru copilul său. Dar nu uitați, ABA este foarte eficientă dacă începeți devreme! Dacă ajungeți la ABA după ani de implementare a altor terapii, este posibil ca ”minunea” să nu se întâmple.

Acest material este realizat în cadrul proiectului „Ajutor pentru copiii cu tulburare de spectru autist (TSA) și alte tulburări genetice din Moldova, II” cu suportul financiar Programul Ceh de Cooperare pentru Dezvoltare și implementat de ADRA Republica Cehă în parteneriat cu SOS Autism.

Autor : Olga Guzun, directoarea Centrului Social SOS AUTISM

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

5,224FaniÎmi place
328CititoriConectați-vă
45CititoriConectați-vă
2,430AbonațiAbonați-vă

ARTICOLE RECENTE

Ceea ce vezi în Nigeria, e ca o dramă psihologică, dar care te trezește

Un interviu cu moldoveanca noastră, doamna Irina, care din 2017 este stabilită cu traiul în Nigeria. Un interviu, care uimește, trezește sentimente și te ține în suspans. Un interviu pe care î-l recomand tuturor....

„RADIO VOCEA SPERANȚEI” nu va reflecta alegerile prezidențiale și referendumul constituțional

În temeiul pct. 24 din Regulamentul privind reflectarea alegerilor în serviciile media audiovizuale, informăm că S.C. „RADIO-RBS” S.R.L., titularul licenţei de emisie pentru postul de radio „VOCEA SPERANȚEI” nu va reflecta alegerile prezidențiale și...

Proiectul „Carte pentru Fapte” – 15 Septembrie 2024

Proiectul „Carte pentru Fapte” la Târgul Iarmareco de pe 15 septembrie - este un exemplu minunat de cum se pot îmbina armonios educația, sustenabilitatea și implicarea socială. Într-un context în care valorile ecologice și...

ALTE ARTICOLE

Să ne ferim de contrafaceri!

„La început, Dumnezeu a făcut cerurile şi pământul” (Geneza 1:1). Dar nu S-a oprit aici. El a creat oamenii – „adică un bărbat și o femeie, un el și ea” –, făcând din căsătorie...

Credinţa care rezistă și în cuptorul de foc

Împăratul Nebucadneţar a fost prins în menghina iluziilor de grandoare, care aveau să-l bântuie toată viaţa. Prin visul neobișnuit pe care l-a avut, Dumnezeu i-a dezvăluit că el și imperiul Babilonului erau doar capul...

Cum pot să-L cunosc pe Dumnezeu așa cum este El, și nu așa cum mi-L imaginez eu?

Cunoașterea lui Dumnezeu este o aspiraţie inerentă fiinţei raţionale ce Îi recunoaște existenţa. El este Alfa și Omega, Cel fără de moarte și care există pururea, Cel atotputernic și atoatecunoscător, Făcătorul care exprimă idealul oricărei...